Voeding

Superfood: Chia zaden

Op dit moment is healthy food, power food en biologisch eten een hot item. Ik ben blij dat steeds meer mensen beseffen dat ze maar een lichaam hebben en daar zuinig mee moeten mee omgaan. Voor de liefhebbers ben ik bijna klaar met de beschrijving van mijn nieuwe voeding `Way of Life` voor mensen om gezonder te leven. Tips, trics en een healthy lifestyle. En daar mogen zeker de Chia zaadjes niet aan ontbreken!

Chia zaden worden al duizenden jaren gebruikt voor een gezond lichaam, meer energie en de gevolgen van het ouder worden tegen te gaan. Bijna was dit wonder van de natuur vergeten en verloren gegaan. Gelukkig zijn de chia zaden druk bezig een comeback te maken! Om je te overtuigen dat chia zaden geen hype, maar feit zijn nemen we hier de voordelen van chia zaden onder de loep.

De afgelopen decennia is de populariteit van chia zaden exponentieel toegenomen, omdat vakdeskundigen het beschreven als een nieuw soort superfood. Zo helpt chia zaad je lichaam om water en elektrolyten vast te houden; het vormt als het ware een soort gel in je maag en vertraagt de omzetting van koolhydraten naar suikers. Bovendien helpt chia zaad je lichaam spieren en andere weefsels aan te maken. Chia is rijk aan eiwitten en helpt calcium te absorberen. Chia zaad kan ook gebruikt worden als gel, die dan dient als alternatief voor olie of andere vetstoffen in recepten. Om deze gel te maken kun je gewoon 90% water en 10% chia zaad mengen.

Hierbij wat voordelen op een rijtje:

  • Chia zaden verlagen je bloeddruk
  • Chia zaden helpen je bij gewicht verliezen
  • Geven je snel het gevoel dat je genoeg hebt gegeten
  • Hydrateren je lichaam
  • Zijn rijk aan omega-3-vetzuren (en is dus ontstekingsremmend)
  • Chia zaden houden je bloedsuikerspiegel in stand en hebben een aangetoond positief effect op diabetes
  • Staat bekent als de “Aztec running food”
  • Zijn ideaal voor sporters
  • Bevatten 100% meer essentiële vetten, dan zalm
  • Hebben meer vezels/eiwitten/calcium dan vlaszaad
  • Dubbel de hoeveelheid antioxidanten dan bosbessen
  • 41% van je de dagelijkse hoeveelheid vezel per keer
  • 6 keer meer calcium dan melk
  • 6 keer meer ijzer dan spinazie

Eet één tot tweemaal daags een portie van ongeveer 20 gram chia zaadjes doet wonderen! Ik zou zeggen: probeer het eens! Baat het niet dan schaad het niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *